Vitamin K – förmånlig för vår hälsa

K-vitamin är mindre känt än A-E vitaminerna men en ökande mängd forskning visar hur denna vitamin är förmånlig för vår hälsa och ett viktig tillskott i vår diet. Vi får K-vitamin i kosten och det kan också tillverkas av vissa tarmbakterier. Nyfödda barn har ännu ingen tarmflora, vilket gör att detta inte är möjligt den allra första tiden. Därför har det bestämts, sedan 1970-talet, att nyfödda ska få en injektion av K-vitamin direkt efter förlossningen om inte föräldrarna tackar nej. Vi valde att tacka nej till vår son (precis som med vacciner frågar vi oss: – vitaminen/vaccinet i sig är bra men vad är substansen(substanserna) man blandat den med?) men detta kan jag ta upp lite senare. Det här inlägget handlar i alla fall om fördelarna med vitamin K!

Vitamin K har många viktiga funktioner i kroppen. Det behövs för blodets koagulering, som hjälper sår att läka ordentligt, och allt fler bevis visar att K-vitamin behövs för att hjälpa till att bygga starka ben och frisk hud. Vid förtäring av råttgift ges vitamin K som motgift eftersom råttgifter är starkt blodförtunnande. Vitaminet hjälper också kroppen att ta upp den positiva mineralen kalcium. Nyligen genomförda studier har visat att vitamin K kan hjälpa till att förebygga eller behandla benskörhet och förlust av bentätheten.

Det finns två huvudformer av detta vitamin, vitamin K1 (fyllokinon) och vitamin K2 (menakinon). Syntetiska former av vitamin K finns också -vitamin K3- men den är inte lämplig som livsmedel.

Forskare har rapporterat att ökat intag av vitamin K2 är associerat med en 35-procentig minskning av risken för prostatacancer. Ytterligare en studie visade att ökat intag av vitamin K1 skyddade mot inflammation, och hade en positivt inverkan på risk för kronisk sjukdom som huvudförfattaren förklarade:

     ”Våra resultat ger ett potentiellt alternativ för en förmodad skyddande effekten av vitamin K i utvecklingen av hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet, eftersom båda sjukdomarna karaktäriseras av inflammation.” 

K-vitamin är ett fettlösligt vitamin, så det lagras i fettvävnaden i kroppen. Bra källor till vitamin K är gröna grönsaker som broccoli, kål, blomkål, spenat och vegetabiliska oljor, sojabönor och spannmål. Brist på detta vitamin är ovanligt.

 

Referenser:

  • Gast GC, et al. A high menaquinone reduces the incidence of coronary heart diseasein women. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009 Feb 28
  • Nimptsch K, Rohrmann S, Linseisen J. Dietary intake of vitamin K and risk of prostate cancer in the Heidelberg cohort of the European Prospective Investigation into cancer and nutrition (EPIC-Heidelberg). Am J Clinical nutritionApril 2008, Volume 87, Number 4, Pages 985-992
  • Cranenburg ECM, Schurgers LJ, Vermeer C. Vitamin K: The coagulation vitamin that became omnipotent. Thrombosis and Haemostasis July 2007, Volume 98, Issue 1, Pages 120-125

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *