Single post
spinach

Olika kategorier av grönsaker

Nästan alla grönsaker som har studerats har visat sig innehålla ämnen som gynnar hälsa, hjärtat, blod och motverkar bildandet av tumörer. Färska grönsaker som kokas korrekt och äts med rätt fett är en av de bästa skydd mot sjukdomar.

Det finns olika kategorier av grönsaker:

  • Först kommer de mörka gröna, bladgrönsaker, såsom spenat. Dessa innehåller rikliga vitaminer och mineraler, i synnerhet B-vitaminer, kalcium och spårmineraler, och bör införas i kosten regelbundet.

  • En andra kategori är korsblommiga grönsaker, bland annat kål, brysselkål, broccoli, blomkål, rädisor och vattenkrasse. Dessa kallas även brassica grönsaker och innehåller naturliga svavelhaltiga föreningar som kallas glukosinolater. Dessa kemikalier har visats blockera bildningen av tumörer i mag-tarmkanalen och är också fördelaktigt för lung-, bröst-och prostatacancer.

  • En annan kategori av grönsaker är knölar, som är potatis och sötpotatis. Dessa grönsaker är höga i C-vitamin och sötpotatis innehåller högre betakarotenmängd än andra grönsaker. De flesta av näringsämnena i potatisen finns precis under huden så om man vill åt dessa bör man inte skala dem.

  • Rotfrukter innehåller morötter, rovor, palsternacka och rödbetor. Dessa är fyllda med fibrer och andra viktiga näringsämnen, och bör konsumeras på en regelbunden basis.

  • Squash familjen, inklusive zucchini / squash, pumpa och butternut squash är alla grönsaker som innehåller C-vitamin samt beta-karoten, folat och fiber. Dessa näringsämnen gör squash användbara för att förebygga cancer, hjärtsjukdomar och sjukdomar av inflammation som ledgångsreumatism och astma.

  • Liljefamiljen (lök, purjolök och vitlök), är mångsidiga grönsaker som bidrar till att förbättra smaken av andra livsmedel och ger fördelar när de äts både råa eller kokta. De innehåller koncentrerade svavelföreningar, vilket gör dem användbara vid behandling av cancer, såväl som karotenoider, B-vitaminer, vitamin C, kalcium och magnesium. De är allmänt kända för sina antibakteriella och blod-skyddande egenskaper.

  • Nattskattefamiljen av grönsaker omfattar tomater, aubergine / aubergine och paprika. Dessa grönsaker har en hög C-vitamin innehåll, särskilt röd paprika och solmogna tomater. De innehåller också karotenoider, vitamin B, kalium och magnesium. Dessa livsmedel har visat sig hjälpa till nedbrytning av fett, täta proteiner, som de hittade i kött och mejeriprodukter. Dock utarmar denna kombination av livsmedel också kalcium och andra mineraler från ben, leder och tänder och försvagar dem. Vissa människor är också känsliga för mot dessa grönsaker, så dessa livsmedel bör ätas regelbundet, men inte till överdrift.

 

 

Naturlig bebis. by teslathemes
UA-45588079-1