Lite om blåbär

En ny forskning som presenterades vid Experimental Biology konventen i New Orleans belyser blåbär som att minska riskfaktorer som är förknippade med hjärt-och kärlsjukdomar och metabola syndromet.
Effekten tros bero på fytokemikalierna – naturligt förekommande antioxidanter – som blåbär innehåller och hjälpen till att öka fertförbrännngen.

Studie detaljer:

”Studien utfördes på råttor. Forskarna studerade effekten av ett blåbär pulver som blandades in i råttans kost, som en del av antingen en låg eller hög fetthalt. De utförde jämförelser mellan råttorna som konsumerar denna kost och råttor som inte fick blåbär.

Totalt efter 90 dagar hade de råttor som fick blåbär-diet mindre bukfett, lägre triglycerider, lägre kolesterol och förbättrad glukos och insulinkänslighet.

De hade också lägre kroppsvikt, lägre total fettmassa och minskad lever massa. En förstorad lever är kopplad toobesity och insulinresistens, ett kännetecken för diabetes.

Blåbär var effektivt mot metabola syndromet som är en grupp av hälsoproblem som inkluderar för mycket fett runt midjan, förhöjt blodtryck, förhöjt blodsocker, höga triglycerider, och tillsammans dessa villkor öka risken för hjärtinfarkt, stroke och diabetes.

Blåbär innehåller nyttiga flavonoider som skyddar och stärker blodkärl och hjälper att transporta näringsämnen runt i kroppen, en flavonoid som skyddar mot inflammation.

En portion blåbär ger så många antioxidanter som fem portioner broccoli, äpplen eller morötter.

För att kunna njuta hela skalan av hälsofördelarna med blåbär, bör de bäst ätas råa som en del av en sund och balanserad kost. När kokta eller torkade, är mycket av deras C-vitaminhalt förstörd, även om de behåller en viss flavonoid aktivitet.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.