Lite om mandlar

Resultaten från en studie har funnit att ett tillskott av mandel till din vardag är förenad med större minskningar av vikt och BMI, midjemått, fettmassa, vattenansamlingar och systoliskt blodtryck.

Mandlar är en av de bästa källorna till cancer-förebyggande antioxidanten vitamin E och innehåller mest kalcium av alla nötter och 1/3 mer protein än ägg.
De ger också Laetrile, som tros vara en stark tumör-kämpande förening, och är rika på zink, som hjälper till att bygga upp immunsystemet.

Mandel och viktminskning

Denna forskning visade att när man försöker kontrollera vikten är en liten handfull mandlar ett bättre mellanmål än ett mellanmål av komplexa kolhydrater, såsom en muffin av kli.
I studien jämfördes två grupper som åt en låg kalori diet, som antingen inkluderade mandlar eller komplexa kolhydrater.
Och man fann att mandelgruppen hade:

  •      62 % större minskning av deras vikt / BMI
  •      50 % större minskning av midjemått
  •      56 % större minskning av kroppsfett

En separat studie från 2006 fann att kvinnor som hade ätit en portion av mandlar hade högre nivåer av cholecystokinin, ett hormon som sammankopplas med längre mättnadskänsla.

Mandel och hälsoeffekter

En av de mest hälsosamma aspekterna i mandlar verkar vara deras skinn, eftersom de är rika på antioxidanter, inklusive fenoler, flavonoider och fenolsyror.
Almond Board of California rapporterade i Journal of Agricultural and Food Chemistry att även en liten del av mandlar har en liknande mängd av det totala polyfenoler som en kopp ångad broccoli eller grönt te.

 

Forskningspapper:

Wien MA, Sabate JM, Ikle DN, Cole SE, Kandeel FR. Almonds vs complex carbohydrates in a weight reduction program. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003 Nov;27(11):1365-72.

Bes-Rastrollo M, Sabate J, Gomez-Gracia E, et al. Nut Consumption and weight gain in a Mediterranean Cohort: The sun Study. Obesity (2007) 15, 107?116.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.