Livsmedel som innehåller fytokemikalier

Enligt forskning från University of Florida, har man kommit fram till att äta mer livsmedel som innehåller fytokemikalier kan hjälpa människor att slåss metaboliska processer som leder till fetma och hjärtsjukdomar. Forskarna fann att dessa livsmedel verkade förhindra oxidativ stress i kroppen. För att få nog av dessa skyddande fytokemikalier, föreslår forskarna att äta växtbaserade livsmedel såsom bladgrönsaker, frukt, grönsaker, nötter och baljväxter i början av en måltid. Studieförfattaren förklarade:

”Fyll tallriken med färgglada, varierande livsmedel med lågt kaloriinnehåll som härrör från växter först och främst. Genom att långsamt äta dessa fytokemikalier-rika livsmedel såsom sallader med olivolja eller färska frukter innan själva måltiden, kommer du troligen minska dina storleksmått, din fetthalt och öka ditt energiintag.”

Bildkälla: google

Bildkälla: google

Forskarna studerade en grupp av 54 unga vuxna, analyserade deras kostvanor under tre dagar och upprepade samma mätning åtta veckor senare. Deltagarna delades in i två grupper: normal vikt och övervikt-fetma.Alla vuxna i de två grupperna konsumerades ungefär samma mängd kalorier medan övervikt-fetma-gruppen konsumerade färre växt-baserade livsmedel och därefter färre skyddandespårämnen och fytokemikalier och mer mättade fetter. De hade också högre nivåer av oxidativstress och inflammation än sina normalviktiga jämnåriga. Dessa processer är relaterade till uppkomsten av fetma, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och ledsjukdom, enligt författaren.
”Denna kost låg på växtbaserade livsmedel är relaterat till en årlig viktökning, låga nivåer av inflammation och oxidativ stress. De leder till sjukdomar som försvagar människor senare i liv.”
Oxidativ stress uppstår när kroppen producerar för många skadliga fria radikaler och saknar tillräckligt med antioxidanter eller fytokemikalier för att motverka dem. På grund av överskott av fettvävnad och vissa enzymer som är mer aktiva i överviktiga människor kan produktionen av fler fria radikalier sättas igång.
Många fytokemikalier har antioxidativa egenskaper och kan bidra till att bekämpa fria radikaler. Fytokemikalier inkluderar ämnen såsom allicin från vitlök, lykopen från tomater, betakaroten från morot och anythocyanins från blåbär, bland annat.

Detaljer:

Vincent HK, Bourguignon CM, Taylor AG. Relationship of the dietary phytochemical index toweight gain, oxidative stress and inflammation in overweight young adults. Journal of Human nutrition and Dietetics, 2009.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *