Smör är toppen

Smör är ett naturligt livsmedel som innehåller nyttiga mättade fetter, som är viktiga för en sund kropp, samt ett brett utbud av andra näringsämnen, inklusive:

Vitaminer: smör är en rik källa av vitamin A, även känd som retinol. Detta vitamin behövs för en mängd funktioner i kroppen, från att upprätthålla en god vision till att stärka immunförsvaret mot infektioner. Smör innehåller också alla de andra fettlösliga vitaminer så som vitaminerna D, E och K.

Mineraler: smör är rikt på mineraler, särskilt selen, en kraftfull antioxidant. Dessutom är smör en god källa för jod som behövs som sköldkörtelhormon.

Fettsyror: Många av de mättade fetterna i smör har starka anti-cancer egenskaper. Smör består av korta och medellånga fettsyrakedjor som har starka anti-tumör effekter. Smör innehåller också konjugerad linolsyra (CLA), vilket ger utmärkt skydd mot cancer och ökar viktminskning. Forskning har visat att CLA finns i mycket högre koncentrationer i mjölk och smör från gräsätande kor. [1] Smör innehåller också glykosfingolipider, en särskild kategori av fettsyror som skyddar mot gastrointestinala infektioner.

Lecitin: Smör innehåller lecitin, en fettliknande substans som behövs av varje cell i kroppen. Den skyddar cellerna från oxidation och bistår i assimilering och metabolismen av kolesterol och andra fettbeståndsdelar.

Kolesterol: Medical Research Council har kommit fram till en undersökning där män som äter smör hade halva risken att utveckla hjärtsjukdom än de som använder margarin. Kolesterol är en antioxidant som kommer in i blodet för att bekämpa skadliga fria radikaler, och behövs för att upprätthålla intestinal hälsa och för korrekt  utveckling av hjärnan och nervsystemet hos barn.

 

Smör orsakar inte viktökning. Detta beror på de korta och medellånga fettsyror som finns i smör inte lagras i fettvävnaden (även känd som kroppsfett), utan i stället används för snabb energi. Fettvävnaden är sammansatt huvudsakligen av mera långkedjiga fettsyror. [2] Dessa kommer från olivolja och fleromättade oljor samt från raffinerade kolhydrater.

Välj rätt sorts smör. Ekologiskt smör från gräsätande kor är det bästa. De flesta kor utfodras med spannmål och ges antibiotika och tillväxthormoner, vilket lämnar rester kvar i deras kött och mjölk. Smör från spannmål-utfodrade kor är också mycket hög i omega-6-fettsyror och låg på omega-3. En hälsosam kost är beroende av en korrekt balans mellan dessa två fettsyror, men den moderna kosten innehåller vanligtvis mycket högre halter av omega-6 redan. Denna obalans är tänkt att vara en av orsakerna till inflammation, vilket leder till sjukdom. Å andra sidan har smör från gräsätande kor en högre halt av omega-3 fettsyror. Kom ihåg att liksom alla livsmedel bör smöret ätas med måtta och som en del av en hälsosam kost. 

 

Referenser:

  • [1] Belury, MA Conjugated Dienoic Linoleate: A Polyunsaturated fatty acid with Unique Chemoprotective Properties (p 83-89). NutritionReviews, April 1995 53:(4) 83-89.
  • [2] Valero, et al Levels of linoleic acid in adipose tissues reflect the amount of linoleic acid in the diet. Annals of Nutritional metabolism, Nov/Dec 1990 34:6:323-327.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.