Brist på Omega-3 kopplas till manlig infertilitet

Forskare från University of Illinois studerade möss som skapats för att sakna en gen som hjälper dem att producera fettsyran DHA. Dessa möss visade sig ha färre spermier och fler avvikelser i det lilla sperma de hade, men detta vände när mössen matades med DHA-tillskott.

”I vårt experiment har vi tittat på antal spermier, deras form och rörlighet och testat hastigheten ur synvinkeln gällande framgång till avel, och de möss som saknade DHA kunde helt enkelt inte avla.” Säger ledaren för experimentet.

De möss som hade DHA-brist hade ett extremt lågt antal och det antalet sperma som fanns producerades runda istället för avlånga och kunde inte röra sig väl. Men när DHA-fettsyran infördes i dieten var fertiliteten helt återställd.

”Det var mycket slående. När vi matade mössen med fettsyran DHA hindrades alla dessa abnormiteter”, sade ledaren.

Detta är första gången som vikten av DHA har visats för fertiliteten, trots att vissa undersökningar tidigare har visat att manlig fertiliteten hos patienter med låga spermier och mindre rörliga spermier tenderar att ha låga nivåer av denna fettsyra. Bland annat en studie från Iran som tidigare rapporterade en länk mellan omega-3 fettsyror och spermiekvalitet och fertilitet. De fann att infertila män hade lägre nivåer av omega-3 fettsyror i sperma än fertila män. I studien ingick 150 män och publicerades i tidskriften Clinical Nutrition (februari 2010, vol. 29, sid 100-105). Resultaten är biologiskt rimligt, noterade forskarna, eftersom DHA är känt för att vara närvarande i membranen i spermier.

”Dessa resultat tyder på att forskningen bör utföras för att bedöma de potentiella fördelarna med omega-3 fettsyra tillskott som en terapeutisk strategi hos infertila män”, skrev forskarna.

”Såvitt vi vet är detta den första studie som utvärderade sammanslutning av omega-3 och omega-6 fettsyror på sperma kvalitet och sädesvätskan antioxidant kapacitet i infertila och fertila män,” tillägger de.

Forskningspapper:

M. Roqueta-Rivera, C.K. Stroud, W.M. Haschek, et al. Docosahexaenoic acid supplementation fully restores fertility and spermatogenesis in male delta-6 desaturase-null mice. Journal of Lipid Research Vol 51, Pages 360-367.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in I babytankar. Bookmark the permalink.

Comments are closed.