Hur hanterar man stress?

Långvariga effekter av negativ stress kan vara skadligt för hälsan och är förknippat med tillstånd som högt blodtryck, huvudvärk, depression, spända muskler och dålig matsmältning.

Några tips på hur du lättare hanterar stress:
  • Ät en välbalanserad kost. God mat kommer att se till att att din matsmältning är bra och din kropp är välnärd, vilket innebär att du kommer att vara mer kompetent att hantera effekterna av stress.
  • Ät livsmedel rika på C-vitamin för att skydda immunförsvaret. Inkludera livsmedel som röd paprika, broccoli, kiwi, vattenkrasse, blåbär, citrusfrukter och melon.
  • B-vitaminer, speciellt vitamin B5 (pantotensyra), är särskilt bra på att stödja nervsystemet och hålla oss lugna och mindre ängsliga. Liksom C-vitamin, kan kroppen inte lagra denna vitamin så den behöver fyllas på regelbundet. B-vitaminer finns i broccoli, fullkorn (särskilt korn), linser, lax, nötter, solrosfrön och ägg.
  • Ät livsmedel rika på tryptofan – en aminosyra som stimulerar produktionen av serotonin i hjärnan. Bra källor är komplexa kolhydrater som brunt ris, pasta, bönor och kyckling. Andra bra källor av serotonin är valnötter, fikon, avokado, bananer, ananas, datum och papaya.
  • Magnesium är känt som en lugnande mineral. Fyll på dina nivåer av detta mineral från livsmedel som gröna bladgrönsaker och nötter.
  • Ät små mängder mörk choklad av god kvalité. Mörk choklad innehåller teobromin, en kemikalie som stimulerar endorfiner (må-bra hormoner) i hjärnan.
  • Minska ditt intag av stimulantia, som till exempel koffein. Kaffedrickare har fler stresshormoner i deras system, ökade blodsockernivåer och det kan göra dem mer benägna till stress. Prova örtteer istället, som kamomill, som är mest känd för sina lugnande egenskaper.
  • Förbättra din andning. Snabb andning kan öka ångest – så ta långsamma, djupa andetag från magen, vilket kommer att frigöra endorfiner och ha lugnande effekter på kroppen.
  • Daglig motion som promenader kan varva kroppen och stärka motståndskraft mot stress. Motion får igång cirkulationen och hjälper till att förbättra koncentration och effektivitet.

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.