Smoothie för barn

Näringsrådgivaren Lina Lanestrand visar hur man kan få i barn lite mer grönt på ”godare” sätt. För fler recept på smoothies kan man besöka smoothierecept.se

S%C3%A5%20g%C3%B6r%20du%20nyttiga%20smoothies%20som%20barn%20gillar

Färdig smoothie eller egen smoothie?

Läste ett tänkvärt inlägg från Kostdoktorn där han skriver om inplastade fruktsmoothies som man kan köpa i affären nu för tiden. Han ställde frågan varför föräldrar köper denna smoothie, samt gav anledningar till varför man bör avstå – och istället köpa ett äpple, exempelvis.

Den smoothie han hade tittat på innehöll ungefär 80 % mosat äpple och 20 % mosade jordgubbar och kostade 16,90 kr. Han hade noterat att samma butik även sålde äpplen och ekologiska jordgubbar och räknat ut att motsvarande mängd färsk frukt blev mindre än 4 kr. Han undrade om det är för att föräldrar tycker det är smidigare och okladdigt att ha maten inplastad istället för att låta barnen äta ett riktigt äpple? Han hade även några andra punkter att anmärka på:

  • Den onödigt stora plastförpackning för en 120 grams portion. Vad är bäst ur miljösynpunkt tror ni, jämfört med ett äppleskrutt?
  • Hur fräscht (och färskt) är det egentligen att förpackningen stått framme i rumstemperatur och har ett bäst-före-datum 1 år fram i tiden?
  • Att äpplet inte är färdigmosat gör att sockret i frukten tas upp långsammare och naturligare. Dessutom tar frukten längre tid att äta medan barnen tränar mun- och käkmuskler.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.